Making dreams come true

6 februari 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Als we wakker worden in Woodend ziet het weer er zoals voorspeld maar bewolkt uit, dus gelukkig hebben we gisteren nog eens goed geprofiteerd van de zon. Er is één ding dat we nog niet gedaan hebben dat een absolute must is voor een reis door Nieuw Zeeland, kiwi's zien! Dus daar gaan we vandaag verandering in brengen! Aangezien deze dieren niet meer zo verspreid voorkomen en enorm moeilijk in het wild te spotten zijn, slechts 1 procent van de Nieuw Zeelanders heeft er ooit een in het wild gezien, gaan we naar het Willowbank Wildlife Reserve in Christchurch. We hebben nog wat tijd over dus eerst passeren we in het centrum in het museum waar veel maori kunst en cultuur tentoongesteld staat. We hebben geluk want net nu is er ook een grote grafitti art exhibitie met oa. werken van Banksy tentoongesteld, een van 's werelds meest bekende, zoniet de bekendste grafitti artiest ter wereld.

Na een klein uurtje moeten we al door, op naar de kiwi's! Het dierenpark is echt mooi en de natuur is er echt goed nagebootst met rivieren die door het hele park lopen en overal natuurlijke aanplanting. De dieren zijn iets minder spectaculair, want er zitten ganzen, varkens, konijnen en zelfs kippen bij. Nieuw Zeeland heeft nu eenmaal niet veel grote diersoorten en dit is de sectie van geïntroduceerde diersoorten. Als we bij de inheemse soorten komen wordt het pas echt interessant, met een variëteit aan vogels waarvan de Kea toch het meest bij blijft. Een grote papegaai-achtige nieuwsgierige vogel. Aangezien je door de vogelverblijven heen kan lopen moet je bij deze goed oppassen dat hij niet met je snacks gaat lopen of aan je camera begint te knagen.
Dan komen we aan het kiwi verblijf, waar we heel stil moeten zijn want kiwi's zijn nachtdieren en slapen dus op dat moment. Daar hebben ze in het Wildlife Reserve een goede oplossing voor gevonden. Er is een afgesloten ruimte waar overdag ook schermerlicht wordt nagebootst, het moment dat deze dieren het meest actief zijn. Op het moment dat wij er zijn zitten er 4 kiwi's ergens in het donker, en zelfs nu waren ze in het begin nog moeilijk te spotten. Maar dan, halleluja.. onze eerste kiwi! Echt een speciaal dier, met zijn bruine lijf, korte pootjes en lange bek. Het ziet er wat onhandig uit en het is meteen ook duidelijk waarom het zo een makkelijke prooi is voor andere geïntroduceerde dieren die ze nu proberen te bedwingen in Nieuw Zeeland. Ze horen en ruiken heel goed, maar hebben geen verdedigingswapens omdat er vroeger geen roofdieren waren in Nieuw Zeeland. Uiteindelijk zien we alle 4 de kiwi's en gaan heel tevreden naar huis, Candy dus. :) Ook al is het in een dierenpark, het voelt toch wat speciaal want dit beestje gaan we waarschijnlijk nooit meer in ons leven opnieuw zien.
Als we onze rit verderzetten begint het serieus te regenen, wat de rit naar Kaikoera langs de kustlijn er niet makkelijker op maakt. Opnieuw Kaikoera, zoals waar we 3 weken geleden op het zuideiland zijn begonnen, want we hebben ons nog een verrassing bezorgd! We gaan rond 21u in de gietende regen al slapen op een DOC kampplaats net boven Kaikoura want de wekker zal dit keer wel heel vroeg afgaan!

Om 4 uur 's nachts gaat de wekker al! Onze laatste echte dag in Nieuw Zeeland, want morgen vliegen we van Chrischurch naar Auckland en dan naar huis. And we go out with a bang! We hebben maar van één ding spijt gehad tijdens de hele vakantie en dat is dat we in Kaikoura niet met dolfijnen gezwommen hebben, dus hebben we dit een week geleden voor onze laatste dag geboekt! Nog in het donker rijden we naar het meeting point waar we eerst ons wetsuit, snorkel en zwemvliezen moeten passen. Daarna krijgen we een instructievideo met uitleg over wat we gaan meemaken. Deze plek kan als een van de weinigen ter wereld zoveel dolfijnenactiviteit garanderen vanwege een onderzeese diepe canyon die zorgt voor speciale stromingen en een perfect voedingsgebied. We krijgen ook te zien dat eens we in het water gaan we moeten neuriën of zingen om de interesse van de dolfijnen op te wekken en te behouden. Wij moeten hun entertainen, niet andersom. Ook rondjes draaien enzo kan ervoor zorgen dat ze je volgen.
Na de video gaat iedereen de bus op en gaan we naar de boten. Bij aankomst blijken deze nog op land te staan, vreemd, maar eens we er allemaal op zitten worden ze pas te water gelaten. Het is ondertussen 6 uur en de zon begint stilaan op te komen boven het water als we het ruime sop kiezen. Normaal duurt het tussen 30 en 45 minuten vooraleer men dolfijnen heeft gespot, maar na 20 minuten hebben we al prijs. De boot wordt omringd door wel 20 dolfijnen die aan de boeg of in de golven achter de boot zwemmen. Toch gaan we niet in het water want dit zijn "Common Dolphins", een dolfijnensoort die graag in de golven van boten zwemmen, maar eens je te water gaat zwemmen ze helaas weg. Wij zijn op zoek naar de nog speelsere "Dusky Dolphins", dus we varen verder.
Een kwartiertje later is het dan echt prijs. Er zijn plots wel 100 of 200 dolfijnen rond de boot, zonder overdrijven, en het zijn Dusky Dolphins! De crew schat eerst het gedrag in van de dolfijnen en ze blijken de boot te volgen, dus ze hebben er wel zin in. Iedereen maakt zich klaar, snorkel op en flippers aan, en plaats zich op het verlaagde achterstuk van het schip met de voeten al wat in het water. Iets later legt de schipper de boot stil en dan gaat de gong, we mogen het water in! De koude voel je bijna niet en het besef dat je op open zee zwemt heb je nooit, want je bent volop bezig onder water dolfijnen te zoeken. En terwijl zing je erop los..!! :) En dan komen ze ineens van overal. FANTASTISCH!! Echt een droom die uitkomt! Soms een of 2, soms met een tiental tegelijk, vlak langs of onder je door. Hun aandacht hou je door te zingen of cirkels te zwemmen. Het lukt ons allebei om tijdens de eerste zwembeurt al een dolfijn cirkels rond ons te laten zwemmen, terwijl zie je ze je gewoon aankijken en als het mocht zou je niet kunnen weerstaan ze aan te raken. Even snel als ze komen zijn ze weer weg, want ze zijn pijlsnel. En dan begin je weer te zingen in de hoop dat er nog passeren! :) Na ongeveer 10 minuten gaat de gong en moet iedereen terug op het achterdek van de boot, we varen dan een stukje verder en de dolfijnen volgen. Wij wachten ongeduldig tot de gong opnieuw gaat en we weer in het water kunnen, want het is echt een geweldige ervaring! Zo mogen we in totaal 3 keer het water in en maken we dankzij onze onderwaterbehuizing ook coole foto's en vooral filmkes. Een foto onderwater trekken van een perfect gecentreerde dolfijn, daar moet je trouwens niet op hopen want daar zijn ze echt te snel voor, of wij te traag. :) Na het zwemmen blijven we nog een tijdje bij de dolfijnen en kunnen we vanaf de boot foto's maken. We zien de hele bende en overal zie je ze uit het water springen en regelmatig zelfs salto's maken. Een speelse soort absoluut, je gelooft je ogen niet als je er voor staat!
Eens terug aan wal zijn we redelijk perto en Stefan is ook wat misselijk geworden tijdens de terugvaart, dus leggen we ons eerst wat te rusten in Candy. In de namiddag rijden we terug naar Christchurch en gaan er voor onze laatste avond nog eens uit eten. Lekker Mexicaans! Daarna wandelen en rijden we nog wat door de in 2011 zwaar toegetakelde stad. Toen heeft een zware aardbeving hier veel stuk gemaakt, wat eens een mooie stad was is nu een bouwwerf geworden. Als je door de stellingen, wegenwerken en afgesloten straten en gebouwen heen kijkt zie je de schoonheid van de stad zeker nog wel, dus het gaat hier zeker nog goed komen. Maar het maakt toch indruk als je ziet hoeveel er geleden is, en dat gedurende een aantal maanden dat naschokken onzekerheid bleven brengen aan het dagelijkse leven.
Voor onze laatste nacht hebben we nog eens een goede camping met stroom gekozen. Zo zijn we zeker van een warme nacht en hopelijk goede nachtrust voor de lange terugreis. We pakken al grotendeels onze kleren bijeen om terug in de reistassen te steken en gaan met gemengde gevoelens slapen.

Morgen stijgen we op in Christchurch om via een binnenlandse vlucht naar Auckland te gaan, daarna begint de lange vlucht naar huis. We moeten dan ook Candy terug afgeven, onze trouwe reisgezel. Gedurende 6565km is zij onze keuken, badkamer, living en slaapkamer geweest, kortom ons thuis. Het was een genot om met haar te rijden en we zullen haar echt missen, evenals de leuke reacties die mensen hadden op haar kleurrijke verschijning.
Het is voor ons een gigantische ervaring geweest die op alle vlakken onze dromen heeft doen uitkomen en zelf overtroffen. Met spijt nemen we afscheid van Nieuw Zeeland en een reis die we nooit meer zullen vergeten! Het voelde absoluut als een privilege om hier 5 weken te mogen rondrijden in dit prachtig land!
Bedankt ook nog aan al wie dit leest en ons gedurende de laatste weken heeft gevolgd. Het is een leuke herinnering voor onszelf, maar de blog bijhouden was af en toe toch een redelijk werkje. De positieve reacties die we kregen waren het echter meer dan waard!

Thanks for reading!

The End!

K & S

1. Jean -Pierre & Veerle:
    6 februari 2014
    Schitterende reisverhalen , keer na keer !!!
    We gaan ze missen :-)
    Goede terugvlucht naar belgenland ,
    wij volgen in maart .
    Tot in Diepenbeek ,
    Jp & Veerle
  2. Gody Jacobs:
    6 februari 2014
    Zeer mooie blog.fantastische ervaringen..memories 4life. JA New Zealand...tis iets betoverends...
    Goede thuisvlucht.. grtz
  3. Jess:
    7 februari 2014
    schoooooooon! en nu gauw naar huis ;-) see you soon!!! xxx
  4. Aline et gauthier:
    10 februari 2014
    hello, I don't understand a word!!^^ we lost your name for facebook my one is [email protected].
    i saw you did dolphins encounter, how was it?