Nature's treasures

22 januari 2014 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Het afscheid van onze enige 2 dagen in een echt bed en een echt huis is aangekomen. Met nog wat krachtvoer van spek en eieren als ontbijt beginnen we weer goed aan de dag. Daarna laden we al onze fris gewassen kleren terug in de van en nemen we afscheid van Veerle en Jean-Pierre. We krijgen zelfs nog een flesje witte wijn mee "voor een gezellig avondje onder ons twee in ons kiwi huisje". Zalige mensen!

Zodra we vertrokken zijn krijgen we dat gevoel snel terug.. Back on the road! Hoe fijn de afgelopen 2 dagen ook waren, voor dit avontuur zijn we hier! We hebben de afgelopen dagen nog wat muziek gedownload die we via Spotify op onze gsm telkens afspelen op ons bluetooth boxke. En meteen komt er eentje die we allebei nog knal vanbuiten kennen, "I would stay" van Krezip. Jawel, een half leven geleden nog vollenbak meezingen op Werchter, nu in een van in Nieuw Zeeland.. "And if I could, I would staaayyy...!!!!" .. ABSOLUUT! :)
We rijden richting Abel Tasman national park vandaag en passeren onderweg Nelson, een van de zonnigste steden in Nieuw Zeeland. Hier gaan we op aanraden van ons gastgezin van de laatste dagen eten in een cafeetje boven het water genaamd 'Boat Shed Cafe'. Heerlijk, bijna allemaal vis en het beste wat we in NZ al gegeten hebben.
Hierna rijden we door naar Motueka waar we onze watertaxi voor de volgende dag boeken. Het Abel Tasman National Park is namelijk alleen te voet of per boot toegankelijk. Wij gaan er met de boot in om dan een dag lang te voet terug te keren. Na het inschrijven slaan we ons kamp op in Kina iets onder Motueka op een basic goedkope kampplaats vlak aan het water. Geen office ofzo, 's avonds komt een man met een fiets rond om je bijlage op te halen. Schitterend!

De volgende dag zijn we vroeg uit de veren om te ontbijten en ons lunchpakket te maken. We worden al om 8u45 in Kaiteriteri verwacht voor onze watertaxi, een catamaran van Sea Shuttle. Zoals voorspeld regent het, dus nu kunnen we onze nieuwe wandelkledij eens echt testen. Er is maar weinig volk op de boot, normaal 250, nu maar 25 personen ongeveer. Waarschijnlijk door het weer, maar de natuur heeft regen nodig, dus daar kan je niet van klagen en vandaar dat wij het toch gewoon vandaag doen. Wij stappen als enige af op het strand van Tonga Quarry, blijkbaar zijn er ook nog eens redelijk wat mensen van het al kleine aantal dat enkel het boottochtje doet ipv. een dag te gaan wandelen. Je zou bijna beginnen denken dat we een foute keuze hebben gemaakt, tot we een paar meter het woud in een kampplaats vinden waar mensen hun tent zijn aan het opruimen na overnachten. Vetjes!
Na een korte babbel beginnen we aan onze tocht. Het is echt een smal paadje tussen onaangetast woud en de bergen op en af. Na een uur gaat de regenjas al uit en nog een uur later lopen we al in onze t-shirt. De zon is ons weer zeer gunstig gezind! :) We kunnen hier pagina's lang schrijven over hoe mooi het is, maar die zouden nog niet volstaan. Het is zonder twijfel het allermooiste wat we hier tot nu toe gedaan hebben, en weten wat al gepasseerd is wil dat wat zeggen. Van mooie verzichten tot prachtige baaikes en waterstromen en paadjes en watervallen en .. We hopen dat de foto's een klein beetje ons tekort aan woorden verhelpt. De wandeling is wel redelijk zwaar, wat je nog meer doet genieten van al de pracht onderweg. Na 6u komen we aan op het strand van Anchorage waar een half uurke later onze watertaxi ons terug komt oppikken. Koken zit er die dag niet meer in, we laten ons liever verleiden door een paar cheeseburgers in Kaiteriteri bij een lokale 'snackbar'. :)
We besluiten wel nog verder te rijden richting Golden Bay en overnachten in Takaka op een kampplaats voor bergbeklimmers.

Een ochtend uitslapen hebben we na gisteren wel verdiend. Ons ontbijt eten we zelfs pas als we in Port Puponga zijn aangekomen, het meest noordelijke punt van het zuideiland. Hier heb je het Farewell Pits Nature Reserve, een permanente zandduin in zee van meer dan 30km lengte. We doen er een wandeling naar Fossil Point. Onderweg moeten we door schapen- en koeienweides, hetgeen plezanter was dan je bij het eerste gedacht zou denken. Na Farewell Spit zijn we nog zo zot om kilometers via een kiezelbaantje de Kaikoha Lakes te zoeken, hetgeen bij vondst toch wel een teleurstelling blijkt. We vonden het al raar dat er echt niemand anders te bespeuren was onderweg, maar ach, you live, you learn. :)
De nacht brengen we nog eens door op een camping met internet en stroom, dus Nelson wordt al gauw de keuze. Niet in het minst omdat we daar nog iets moeten gaan ophalen, een schat! Twee vrienden van ons, Karen en Bart, hebben Nieuw Zeeland ook een goede maand doorkruist met een Escape van en hebben Nieuw Zeeland 2 dagen voor onze aankomst in Auckland verlaten. Ze hebben ons wel een schatkaart achter gelaten bij Escape met daarop 4 "schatten" verspreid over het land die wij moeten zoeken. Helaas hebben we de eerste schat nabij Tongariro National Park door omstandigheden gemist, dus deze wilden we zeker vinden! En jawel, we vinden op de aangegeven plaats een zilver pakje begraven. De inhoud gaan we niet vertellen, maar het is wel leuk om zoiets te vinden en te weten dat zij dit een paar weken geleden voor ons hebben begraven een halve wereld van huis! :)

Till next time...

K & S

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jean -Pierre & Veerle:
    22 januari 2014
    Fijn te lezen dat jullie het zuid - eiland SUPER vinden !
    Hadden niet anders verwacht :-)
    Groetjes x
  2. Bart Jacobs:
    23 januari 2014
    Laat het smaken!
    En nu op naar de volgende schat zou ik zeggen ;-)